به گزارش شهرآرانیوز، خلیل منبتی در نشست خبری ظهر امروز ۳۰ شهریورماه، درباره اقدامات پیشبینیشده حملونقل عمومی برای روزهای پایانی ماه صفر گفت: در دهه آخر صفر از همه کشور در شهر مشهد حضور مییابند که استانها بهویژه در موضوع حملونقل باید کمک کنند. در کشور عراق که جمعیتی از ایران در اربعین به این کشور گسیل شدند، ایرانیها برای کمکرسانی و خدمترسانی حضور داشتند. ضمن اینکه طرف عراقی خیلی همکاری نکرد.
بهگفته خلیل منبتی، مقرر شده است از اتوبوسهای درونشهری برای ظرفیت جابهجایی در مرزها استفاده شود و ۱۵۰دستگاه اتوبوس اعزام شد که زائران را تا نجف بهصورت رایگان برسانند؛ چون خودروهای عراقی مبلغ زیادی از ایرانیها میگرفتند. اما به همین اتوبوسها هم تا مسیری مشخص اجازه تردد دادند. خوشبختانه اولین سال بود که نظم و ترتیبی در مرز مهران برای جابهجایی زائران به داخل ایران هماهنگ شد.
وی با اشاره به حضور زائران پاکستانی در مراسم اربعین و چهلوهشتم تأکید کرد: زائران پاکستانی در این ایام از دو مرز میرجاوه و رنگدان به داخل ایران میآیند. نزدیک به ۲۵هزار نفر از شیعیان پاکستان وارد ایران شدهاند. متأسفانه خیلی از اینها در این مسیر حتی بهدلیل تعصب کشته میشوند. بعد از مراسم اربعین، این زائران در مشهد حضور مییابند که اسکان زائران پاکستان هم مهم است و تمهیدات لازم برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان حملونقل ترافیک مشهد گفت: بخشی از ترافیک شهرهایمان بهدلیل حضور موکبهاست. پذیرایی برخی باعث ترافیک خیابانی میشود که باید حل شود. نمونه آن هم موکب میدان برق است که در اربعین باعث ایجاد ترافیک شد. موکبداران باید بهنحوی مدیریت کنند که در خیابان باعث شلوغی نشوند و پذیرایی را به داخل موکب هدایت کنند. در روزهای آینده هم حجم زیادی زائر داریم. مسلما این ترافیک مشکلساز است. ما هرچقدر در اطراف حرم پارکینگ بسازیم، فایده ندارد. مردم باید برای استفاده از وسیله نقلیه عمومی تشویق شوند. دراینزمینه باید فرهنگسازی شود.
وی اشاره کرد: حدود سی میدلباس خریده شده که در آینده هم قرار است از این ظرفیت بیشتر استفاده شود. در این چند روز بهصورت رایگان میتوان از آنها برای خطهای کوتاه استفاده کرد. مقرر شده است برای رفع ترافیک از ظرفیت ۱۶۰پارکبان استفاده کنیم.
منبتی یادآور شد: همچنین در زمینه خروج زائران و حرکت بهسمت شهرهایشان، تمهیداتی برای استفاده از وسایل حملونقل عمومی صورت گرفته است. تاکسیهای درونشهری حتما باید از تاکسیمتر استفاده کنند. سی گروه بازرسی تاکسیرانی خواهیم داشت که باتوجهبه ۱۷هزار تاکسیرانی که در مشهد داریم، نظارت بر آنها سخت است.
فرهمندی، رئیس کمیسون حمل و نقل ترافیک مشهد در این نشست گفت: در سه مرحله پیش بینی خدمت رسانی به زائرران در نظر گرفته شده، مرحله اول استقبال از زائران، مرحله دوم مدیریت حمل و نقل درون شهری در هنگام سوگواری و مرحله سوم بدرقه زائران است برای همه این مراحل پیش بینی هایی صورت گرفته است.
وی گفت: امسال خوشبختانه یک هم افزایی خوبی بین دستگاه ها صورت گرفته است. مبنای طرحی که تدوین شده در دهه اخر صفر تسهیل حداکثری پیاده روی به سمت حرم است ما بابد به دوگروه زائران پیاده و توانیابان و سالمندان خدمت خاص ارائه کنیم که با توجه به ظرفیت محدود معابر باید محدود سازی حمل و نقل شخصی و تقویت ناوگان عمومی را داشته باشیم.
به گفته فرهمندی، ایجاد پارکینگ برای زائران خارج از محدوده حرم بابد مورد توجه قرار گیرد. ما شرایطمان در این روزهای پایانی صفر خاص است ۴میلیون از ایران به عراق رفتند متاسفانه نتوانستند مدیریت کنندپ یش بینی هشت میلیونی به مشهد داریم این حجم زائر در شهر ۳میلیونی نیازمند نگاهویژه دارد از مردم درخواست می کنم حداکثر کمک و همراهی داشته باشند واز سفرهای غیر ضروری به این محدوده جلوگیری کنند .
به گفته وی، مردم ملاحظه زائران را در این مدت داشته باشند چه در فرهنگ رانندگی متفاوتی که ممکن است وجود داشته باشد چه یاد نداشتن ادرس ها سعه صدر داشته باشند و با یک نگاه کریمانه به زائران امام هشتم داشته باشند. اجازه دهیم تمام ظرفیت برای تسهیل زیارت و حرم مطهر باشد. پیش بینی و ظرفیت هایی خوبی مثل نرم افزار مپ در نظر گرفته شده بابد در اطلاع رسانی ان به طوررگسترده توجه کنیم . در این نرم افزار تمام نیاز زائر در نظر گزفته شده است چه اسکان، چه مایحتاج عمومی خوشبختانه ظرفیت خوبی فراهم شد که نیاز مند اطلاع رسانی گسترده است